sobota 30. března 2013

Čokoládový dort s lesním ovocem



A přichází další darovací dort. Mám z něj radost, protože ač nejsem zdařilá pekařka / cukrářka / kuchařka, dort se mi líbil a chutnal. Samozřejmě je třeba vypilovat určité pasáže mojí tvorby, ale jsem, zdá se, na dobré cestě! :D Tentokrát tedy čokoládový dort s malinami navrchu, lesními plody uvnitř. Je to ode mě trochu fixl, protože je to vlastně kakaový dort s čokoládovou polevou, ale to by byl příliš dlouhý titulek. Takže tak.
Obdarovaným byl můj tchán Radoslav, který slavil svátek. Slaví ho v březnu na Radka, protože je tak prostě zvyklý z dřívějška, kdy Radoslav v kalendáři nebyl. Tím ovšem vznikla trochu komplikace s mým plánem. Ony totiž čerstvé maliny v březnu nejsou úplně dostupným zbožím. V sobotu ráno jsem si kvůli nim dokonce přivstala (!), šla do města a vrátila se s prázdnou. Nakonec mě zachránil Globus a můj Koala, který je tam pro mě ulovil. Naštěstí si nevšiml ceny, protože kdyby věděl, že za těch 100 gramů zaplatí 60 Kč, asi by neměl úplně radost. To jsem koneckonců neměla ani já, když jsem tu cenu pak zjistila. Ale bylo to na dárek, tím se to omlouvá. Úkoly do budoucna: 1) zasadit si doma maliník, 2) vybírat dorty se sezónním ovocem!

Čokoládový dort s lesním ovocem

Inspirace: Apetit; forma o průměru 20 cm, kulatá

Těsto:
  • 160 ml mléka
  • 1 lžíce másla
  • 1 lžíce vanilkového extraktu
  • 3 vejce, žloutky a bílky odděleně
  • 225 g cukru moučka
  • 150 g polohrubé mouky
  • 3 lžíce holandského kakaa
  • 1 lžička prášku do pečiva

Náplň:
  • 200ml smetany ke šlehání
  • 200g lesního ovoce (já použila mražené)

Poleva:
  • 200g hořké čokolády
  • 160ml smetany ke šlehání
  • maliny na ozdobu

Do kastrůlku si dáme mléko s máslem, a ohříváme, dokud se máslo nerozpustí. Přestaneme zahřívat a přidáme vanilkový extrakt. Troubu zapneme na 180°C. 
Mezitím si z bílků vyšleháme tuhý sníh, který uschováme do lednice. Budeme zase šlehat a díky tomu, že jsme sněhem začali, nemusíme teď metly omývat (opačně by to nešlo). Žloutky s cukrem vyšleháme dosvětla a zvětšení objemu ve velké míse. Poté přilijeme mléčnou směs. V další míse smícháme mouku s kakaem a práškem do pečiva a po částech zapracujeme do tekuté směsi. Nakonec jemně vmícháme sníh. 
Formu vyložíme pečicím papírem, nalijeme do ní těsto, stěrkou uhladíme od středu ke kraji. S formou trochu bouchneme o linku kvůli vzduchovým bublinkám a dáme péct na cca 40-45 minut. Test propečenosti provedeme klasicky špejlí (radši si to hlídejte, každá trouba peče jinak - já třeba pekla 60 minut). Upečený korpus necháme vychladnout.
Na náplň vyšleháme šlehačku do tuha. V misce rozmačkáme lesní plody, smícháme se šlehačkou a případně dosladíme. Vychladlý dort podélně rozkrojíme, spodní díl pomažeme náplní, přiklopíme vrchní částí.
Na polevu si nalámeme čokoládu na kostičky do misky. V kastrůlku přivedeme k varu smetanu a hned ji nalijeme na čokoládu v misce. Necháme chvíli povolit a pak vymícháme dohladka. Polevu naneseme na dort a ozdobíme malinami. 


Rovnou upozorňuji ty, kteří jsou na to se zkušenostmi jako já – pokud vám těsto uprostřed víc vyběhne, fakt si neříkejte, že to bude ok (možná i roztomilé) a seřízněte to do roviny. Zaprvé se na to pak líp aranžuje ovoce, zadruhé vám tím pádem nevznikne nadbytek piškotu v poměru k množství krému. K tomu krému – v Apetitu psali udělat ho z, tuším, 125ml smetany – já dala celou a i tak to bylo málo. Aspoň pro nás. Možná to bylo tím, že jsme dort darovali večer, načež jsme se přejedli řízečků, chlebíčků, salátu a tak, a milý dort zůstal schovaný na další den. Moje teorie je, že se to nejspíš přes noc nějak vsáklo! Každopádně náplně bylo málo, takže příště ji nějak nastavím, možná tvarohem nebo tak něčím! Dobrou chuť!


Žádné komentáře:

Okomentovat