neděle 3. února 2013

Koblížky a koblihy

Když jsem ještě bydlela doma, mamka nám každý rok v zimě dělala domácí koblížky. Oba typy, plněné i bez náplně, takové ty zamotané. Vzhledem k tomu, že jsem jako malá měla plné zuby meruňkové marmelády (teda vlastně džemu, podle správné terminologie), oblíbila jsem si neplněné vrtule. S tím džemem to bylo totiž tak - meruněk byl nadbytek a důsledkem byla přemíra výrobků z nich. Každý rok plno džemu. A já, jako malý nevděčník, jsem rozhodně nedocenila hodnotu DOMÁCÍHO výrobku, naopak se mi časem zprotivil. Co bych za ni dnes dala! Jenže meruňky už jaksi nejsou. V každém případě - chuť na koblihy mi zůstala :-D ne na ty kupované, o ty většinou ani koutkem oka nezavadím, ale na ty naše! Mamka je najisto dělá i teď, ale nejsem doma zase tak často, abych se trefila do správného času. Takže jsem se do toho pustila sama - původní plán byly koblihy plněné nutellou. Pak došlo k rozšíření o džemovou náplň a taky vznikly moje oblíbené vrtule. 

Koblížky a koblihy

recept je převzatý z Apetitu
  • 500 g polohrubé mouky
  • 40g cukru krupice
  • 40g másla
  • 4 žloutky
  • 1 sáček sušeného droždí
  • 3 lžíce rumu
  • 250ml vlažného mléka
  • sůl
  • kůra z 1 citronu
  • na smažení 250g sádla + olej podle potřeby - koblihy musí v rozpáleném tuku plavat
  • nutella, jahodový džem
  • cukr moučka

Máslo utřeme se 3/4 cukru do pěny, a pak po jednom vmícháme žloutky. Přidáme rum, špetku soli, citronovou kůru, mouku, droždí. Postupně přiléváme vlažné mléko a propracováváme. Prohněteme na hladké těsto a dáme na hodinu do tepla kynout. 
Těsto rozválíme na cca 1 cm silnou placku (raději ne tenčí, při smažení by se koblihy sice nafoukly, ale vevnitř by byly duté). Skleničkou / hrnečkem / jiným vykrajovátkem vykrájíme sudý počet koleček. Na polovinu z nich naneseme náplň a zbylými kolečky ji překryjeme. Okraje jemně přitlačíme, aby při smažení náplň neunikala. Každou vzniklou koblihu ještě jednou vykrojíme, upevní se tak spoj. Pokud chceme dělat i vrtule, z části těsta vyválíme proužky, které zamotáme. Koblihy přikryjeme utěrkou a necháme na vále ještě 15 minut kynout. Mezitím si rozpustíme sádlo, přilijeme olej (tolik, aby koblihy pohodlně plavaly) a proti připalování dáme do tuku kousek chleba. Rozpálíme, vložíme první koblihu a oheň stáhneme na mírný plamen (smažení koblih chce čas a trpělivost - dříve se prý smažily v rohu kamen, aby k nim nešlo příliš tepla; když se smaží moc zprudka, jsou zvenku rychle zlatavé, ale uvnitř nepropečené, syrové). Koblihu smažíme dozlatova nejprve z jedné, pak i z druhé strany. Po vyjmutí z olejové lázně je pokládáme na papírové utěrky, aby trochu odsály vnější mastnotu. První koblihu roztrhneme a zkontrolujeme, jestli je propečená. Tak odhadneme dobu pečení (já stejně byla celou dobu vyplašená, ale všechno bylo ok). Hotové koblihy pocukrujeme cukrem moučkou a můžeme ochutnávat! :-)


Poznámky na konec: 

  • když je chleba v omastku už příliš tmavý, vyměníme ho za nový. Mně to nejdřív nenapadlo a poslední koblihy byly proto (aspoň myslím) zvenčí dost tmavé, až příliš.
  • nutella se ukázala být nepříliš vhodnou náplní do předem plněných koblih. Při smažení se z ní jakoby oddělila taková vodička a v koblihách to pak nebylo ono. Pokud tedy někdo disponuje plničkou koblih, bude asi lepší nejdřív upéct prázdné koblihy a do hotových nutellu vstříknout právě plničkou. 
  • co se týče džemu - je lepší použít spíše hustší, aby jí pak v koblize bylo dost. U řidší ho hrozí, že se tekutá část vsaje do těsta a toho "pevného" podílu pak uvnitř moc nezbude. 
  • je jasné, že koblihy zrovna nepatří do kategorie zdravých receptů. Ale jednou za čas.. ;-)

2 komentáře:

  1. no konečně pořádný návod, jak smažit koblihy!! Díky moc za tyhle rady nad zlato!! V ostatních receptech nikde nepíšou, že je nutné je smažit za nízké teploty, nebo vyměňovat olej a mě, jako člověku, který skoro nikdy nefrituje, to doteď nebylo jasné! :) Dělala jsem je včera a i když byly výborné, ty poslední jsem musela vyhodit, jelikož byly hodně tmavé - ani ne po minutě smažení, a teplotu jsem snížila pouze v polovině pečení, ale nepomohlo to, takže to fakt chce namírno hned od začátku :) budu muset vyzkoušet znova a aplikovat výše uvedené ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, az dnes jsem si precetla Vas komentar a moc me potesil. Jsem rada, ze se podarily! :)

      Vymazat